مرید حضرت آیت الله سید محمد تقی آل هاشم:

 

به گزارش خبرگزاری رسا، آیت‌الله سید‌محمد‌تقی آل‌هاشم، امام جمعه موقت تبریز، امروز در جمع طلاب حوزه های علمیه تبریز با اشاره به کشتار بی رحمانه مردم بحرین از سوی آل سعود و آل خلیفه اظهار داشت: وهابیت از صدور آرمان های امام راحل، شهدای انقلاب اسلامی و آموزه های ائمه اطهار(ع) در دیگر ممالک اسلامی هراس دارند.
وی بر ارتباط قوی میان انقلاب اسلامی ایران و انقلاب مهدوی تأکید کرد و بیداری مسلمانان جهان علیه دنیای کفر را از برکات وجودی ولایت فقیه دانست.

آیت الله آل هاشم با تأکید بر جایگاه ولایت‌فقیه در نظام اسلامی ایران گفت: اقتدار امروز ایران اسلامی نیز در گرو اطاعت از ولایت فقیه است، پیروی از ولی‌فقیه و عدم توجه به عوام فریبی و شیطنت دشمنان موجب دستیابی به دستاوردهای بزرگی شده است.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران الگوی دیگر کشورهای اسلامی شده است، افزود: استکبار جهانی نمی‌تواند مانع نفوذ نور انقلاب اسلامی ایران در جهان شود، امروز شاهد فجری دیگر از انقلاب اسلامی ایران هستیم که حرکت پرشتاب کشور را به سمت اقتدار و قدرت را موجب شده است.

امام جمعه موقت تبریز بصیرت دینی و سیاسی مردم ایران را موجب اقتدا و سرافرازی روز افزون دانست و ادامه داد: ثبات و اقتدار ایران اسلامی هر سال به برکت این بصیرت و تبعیت از ولایت فقیه افزایش می‌یابد.

وی در ادامه با بیان اینکه ملت ایران با روحیه حق‌یاوری و دین داری انقلاب اسلامی ایران را به پیروزی رساندند، گفت: نهضت اسلامی مسلمانان دیگر ممالک اسلامی نیز نشأت گرفته از بصیرت دینی ملت ایران است.

 



  مرید حضرت آیت الله سید محمد تقی آل هاشم:

خبرگزاری مهر: امام جمعه موقت تبریز 12 فروردین را روز پیروزی حزب الله بر دشمنان دانست و گفت: مردم ایران در این روز حکومت حق را برای خود انتخاب کردند.

به گزارش خبرنگار مهر در تبریز، آیت الله سید محمد تقی آل هاشم در خطبه های این هفته نماز جمعه تبریز با اشاره 12 فروردین روز جمهوری اسلامی، خاطرنشان کرد: مردم مسلمان ایران در این روز به صورت کاملا آگاهانه به پای صندوق های رای رفتند و جمهوری اسلامی را به عنوان حکومت الله برای این سرزمین انتخاب کردند.

آیت الله آل هاشم افزود: ملت های منطقه امروز با الهام گرفتن از پیام امام خمینی(ره) و ملت مجاهد ایران علیه حکام ظالم خود به پا خواسته اند.

وی تاکید کرد: دشمنان اسلام سعی داشتند سوریه را که در خط مقدم مبارزه با استکبار و صهیونیسم قرار دارد به نا امنی بکشند که با هوشیاری ملت مسلمان این کشور و حضور به موقع آنها در صحنه تمامی نقشه های شیاطین بزرگ خنثی شد.

مردم در روز طبیعت موازین شرعی را رعایت کنند

امام جمعه موقت تبریز گفت: مردم مسلمان ایران در روز طبیعت و هنگام حضور در فضاهای عمومی و خارج از منزل باید حدود موازین شرعی را رعایت کنند.

آیت الله سید محمد تقی آل هاشم اظهار داشت: حفظ محیط زیست، مراقبت از طبیعت و اموال مردم و رعایت بهداشت عمومی در روز طبیعت باید مورد توجه قرار گیرد.

امام جمعه موقت تبریز همچنین به اهمیت حفظ بهداشت و سلامتی انسان در دین اسلام اشاره کرد و از مسئولان حوزه سلامت کشور خواست در جهت افزایش سطح سلامت مردم بیشتر تلاش کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار امیدواری کرد با نامگذاری امسال با عنوان جهاد اقتصادی و تلاش مسئولان نظام شاهد رشد و رونق اقتصادی در کشور باشیم.

آل هاشم با اشاره به اهمیت کتابخوانی و ترویج آن به ویژه در میان کودکان اظهار داشت: والدین باید با توجه به اهمیت کتابخوانی در رشد فکری آینده سازان این کشور کودکان خود را بیشتر با کتاب مانوس کنند. 



 مرید حضرت آیت الله سید محمد تقی آل هاشم:

آیت الله'سيد محمدتقي آل هاشم' امام جمعه موقت تبريز در خطبه هاي اين هفته نماز جمعه تبريز اظهار داشت: حفظ محيط زيست، مراقبت از طبيعت و اموال مردم و رعايت موازين شرعي و بهداشت عمومي در روز طبيعت نيز بايد مورد توجه قرار گيرد. وي همچنين اظهار اميدواري كرد؛ با نامگذاري امسال با عنوان جهاد اقتصادي و تلاش مسوولان نظام شاهد رشد و رونق اقتصادي در كشور باشيم. وي با اشاره 12 فروردين، روز جمهوري اسلامي، يادآور شد: مردم مسلمان ايران در اين روز به صورت كاملا آگاهانه به پاي صندوق هاي راي رفتند و جمهوري اسلامي را به عنوان حكومت الله براي اين سرزمين انتخاب كردند.

آيت الله آل هاشم اظهارداشت:ملت هاي منطقه امروز با الهام گرفتن از پيام امام خميني(ره) و ملت مجاهد ايران ضد حكام ظالم خود بپاخاسته اند.

وي تاكيد كرد: دشمنان اسلام سعي داشتند سوريه را كه در خط مقدم مبارزه با استكبار و صهيونيزم قرار دارد به ناامني بكشند كه با هوشياري ملت مسلمان اين كشور و حضور به موقع آنها در صحنه نقشه هاي شياطين بزرگ خنثي شد.

خطيب جمعه تبريز همچنين با اشاره به اهميت كتابخواني و ترويج آن به ويژه در ميان كودكان اظهار داشت: والدين بايد با توجه به اهميت كتابخواني در رشد فكري آينده سازان اين كشور كودكان خود را بيشتر با كتاب مانوس كنند.

امام جمعه موقت تبريز همچنين به اهميت حفظ بهداشت و سلامتي انسان در دين اسلام اشاره كرد و از مسوولان حوزه سلامت كشور خواست در جهت افزايش سطح سلامت مردم بيشتر تلاش كنند.

 

 



 مرید حضرت آیت الله سید محمد تقی آل هاشم:


سابقه طولاني فقاهت و اجتهاد در خاندان شهيد آيت الله قاضي و نيز کسب فيض از اساتيد مسلم نجف و قم و نيز ممارست ايشان در کسب علم ، از ايشان مجتهدي مسلم و عالمي عالي قدر ساخته بود . اين جايگاه متأسفانه آن گونه که بايد مورد بازبيني و تفحص قرار نگرفته است . در اين گفتگو با آيت الله سيد محمد تقي آل هاشم ، امام جمعه موقت محترم تبريز که خود از بزرگان حوزه تبريز است و از نزديک جايگاه علمي آن شهيد را درک نموده است ، به اين مکانت اشاراتي رفته است
آغاز آشنائي و شناخت شما با شهيد آيت الله قاضي طباطبائي از کجا بود ؟

بسم الله الرحمن الرحيم .

 ما با ايشان از تبريز آشنا بوديم و ايشان با ما صداقتي داشتند، رفاقتي داشتند ، ما هميشه در خدمت ايشان بوديم . آن موقعي که ايشان در قم بودند و از جواني ايشان را مي شناختيم . اولين شهيد محراب آيت الله قاضي طباطبائي بسيار مؤدب ، با کمال و محجوب بودند . اهل قلم بودند و خط زيبائي داشتند . هم عربي و هم فارسي را بسيار زيبا مي نوشتند. مجتهد مسلم و صاحب نظر بودند. تأليفات زيادي دارند که در کتاب ها نوشته اند،مخصوصاً در آخر کتاب تحقيق درباره اربعين سيد الشهدا(ع) که از آثار قلمي ايشان است . شايد بعضي از آنها نباشد ، ولي اکثراً هست .
معظم له فرزند برومند و خلف مرحوم آيت الله حاج ميرزا باقر قاضي طباطبائي تبريزي بودند و در سال 1331 قمري در تبريز به دنيا آمدند. ايشان در نوجواني و در زمان رژيم رضاخان پهلوي به همراه پدرشان به قزل قلعه تبعيد شدند . آن سلطان جبار و ستمکار ، هنگامي که علما را تبعيد و زنداني مي کردند، معظم له در کنار پدرشان تبعيد شده بودند . وقتي که آزاد شدند ، در تبريز ، در مدرسه طالبيه مشغول تحصيل شدند و در آنجا در محضر حضرت امام(ره ) تلمذ کردند و از محضر آيت الله العظمي آقاي گلپايگاني(ره ) و محضر آيت الله العظمي سيد محمد حجت(ره) کمره اي و آيت الله العظمي نجفي مرعشي(ره ) استفاده بردند .
ايشان در محضر امام فقه و اصول خواندند يا فلسفه ؟

اصول را مي دانم که نزد ايشان خواندند . اگر فلسفه هم خوانده باشند ، من نمي دانم . ايشان در قم بسيار مجذوب مراجع تقليد بودند. اولين تأليف ايشان پاورقي کتاب تاريخ الائمه نوشته شيخ بن ابي الثلج بغدادي در قم بود و بعد در سال 1369 قمري به نجف اشرف منتقل شدند و در آنجا از محضر آيت الله العظمي آقاي حکيم ، آيت الله العظمي آقاي خوئي ، آيت الله العظمي آسيد محمد شيرازي و مرحوم آيت الله العظمي شيخ محمد حسين کاشف الغطاء و مرحوم آيت الله العظمي حاج ميرزا محمد باقر زنجاني و مرحوم آيت الله العظمي آقاي سيد حسن بجنوردي تلمذ نموده اند .
ايشان پس از مدتي به ايران برگشتند و مشغول تدريس و تحقيق شدند . علاقه داشند شاگردان زيادي را تربيت کنند . اولين روزي را که ايشان به مسجد مقبره تبريز تشريف آوردند ، به ياد دارم . آن مسجد به نام ايشان موسوم است ، چون جد ايشان در آنجا دفن شده اند . در بازار مشهور است که خود آقا هم به اشاره حضرت امام در آنجا دفن شدند که اکنون زيارتگاه مشهور تبريز است .
اصل خاندان ايشان از خاندان آيت العظمي سيد مهدي علامه بحرالعلوم هستند . ايشان از زواره اصفهان به تبريز آمدند و از تبار خاندان آيت العظمي آقاي حکيم هم بوده اند . بعد به تدريج هر کس به طرفي رفته است و اين خاندان هم در زمان آق قويونلو و حسن پاشا به تبريز آمده و در اينجا به قضاوت مشغول شده اند .
آيت الله شهيد قاضي طباطبائي مجتهد مسلم بودند . اکثر خانواده ايشان از فقه و فقاهت و مرجعيت بهره مند بودند و از علماي طراز اول آذربايجان بودند . شهيد آيت الله قاضي از نسل امام حسن مجتبي(ع)، از نسل حسن مثني(ع) هستند . به عبارتي ايشان راجع به رژيم ستم شاهي خيلي متعصب بودند و به آن حکومت جبار مي گفتند . گاهي که به منبر تشريف مي بردند ، خيلي آتشين صحبت مي کردند و مکرر در همين موضوع دستگير و تبعيد و زندان شدند و ايشان را از تبريز به بافت و کرمان و زنجان بردند . ياد دارم که ايشان را وقتي به تبعيد بردند ، دو نفر بودند . يکي مرحوم آقاي انزابي بودند که واعظ مشهور تبريز بودند و يکي هم آقا بودند. من به ايشان نامه نوشتم و آنها را به فرزند برومندش آقاي حاج محمد تقي قاضي دادم و ايشان در جواب من نامه نوشتند ما را از تبريز بردند ، ظلم کردند ، جنايت کردند ، اذيت کردند ، ناراحت کردند . به نظرم ايشان را بدون عبا و عمامه به آنجا برده بودند.
مدتي آنجا ماندند و نامه نوشتند و من به ايشان نامه نوشتم . بعد ايشان را در تهران به بيمارستان بردند . در نامه هايشان مي فرمودند :«چند نفر از علما و مؤمنين در مضيقه هستند. به ايشان برسيد و به ايشان هم بگوييد که ان شاء الله فرج عن قريب است ». در نامه نوشته بودند حتماً خاندان پهلوي منقرض خواهد شد .
اين را که عرض مي کنم در کتاب «اسلام و شيعه » هم نوشته ام که تا به حال در مصاحبه ها نگفته ام . در اين ترديد بودم که کار روحانيت و آقا و ما چطور خواهد شد . شبي در خواب ديدم دو نفر اسب سوار خيلي مجلل مي آيند . يکي نقابي دارد . من گفتم اين آقا کيستند که نقاب دارند ؟ گفتند حضرت سيد الشهدا(ع) هستند . ديگري هم باب الحوائج حضرت قمر بني هاش(ع) هستند. من رفتم و رکاب آقا را بوسيدم و عرض کردم :«آقا! کار علما ، مؤمنين و مجتهدين به کجا خواهد رسيد ؟ » فرمودند: «عرايض خود را به برادرم باب الحوائج بگومن رکاب و پاي حضرت ابوالفضل (ع) را بوسيدم و پرسيدم :«آق ! کار ما به کجا خواهد رسيد . اين محمد رضا که اينطور جنايت را شروع کرده، علما را تبعيد و زنداني مي کند ، منابر را ممنوع مي کند و تعهد مي گيرد.» خدا را بر اين حرفي که عرض مي کنم شاهد مي گيرم که حضرت باب الحوائج ، قمر بني هاشم (ع) روحي له الفداه فرمودند :«او خواهد رفت . شما علما خواهيد ماند و کار علما بهتر خواهد شد». من با خوشحالي از خواب بيدار شدم و به همه گفتم که ان شاء الله اينها نابود خواهند شد. به تدريج آقا در نامه هايشان اشاره کردند که در صحبت هايتان به مردم مژده بدهيد مقاومت کنند و درباره جنايات محمد رضا حرف بزنيد الحمد الله سرانجام کار همانطور هم شد. آنها رفتند و علما و فقها و مرجع و حوزه هاي علميه به برکت انقلاب ماندند .
مرحوم شهيد آيت الله قاضي در تبريز مثل امام بودند ، يعني در تبريز همه مي گفتند خميني آذربايجان ، آيت الله شهيد قاضي طباطبائي است. اين بزرگوار از شاگردان حضرت امام بودند ، از نفس پاک امام الهام گرفته بودند. شجاعانه صحبت مي کردند . يادم هست در يک سخنراني در دانشگاه مي گفتند :«خدا شاهد است من هيچ وقت از خط امام دست برنمي دارم و براي شهادت هم آماده هستم . انقلاب بايد به رهبري حضرت امام به راهش ادامه بدهد . مؤمنين نترسيد ». هميشه اين حرف ها را مي زدند . مردم در اطراف ايشان جمع مي شدند . حتي وقتي گاز اشک آور به مسجد مقبره زدند ، مردم پراکنده نشدند . ايشان به مردم قوت قلب مي دادند . حتي به فرمانده مسئول سيلي زده بودند که:«شما چرا به مسجد آمديد ؟ چرا جماعت را اينطور پراکنده مي کنيد ، مي زنيد ، مي بريد ، زنداني مي کنيد ؟»


ايشان شجاع بودند ، غيور بودند ، واقعاً خيلي جسور بودند . ابدا غيراز خدا از هيچکس نمي ترسيدند . ايشان هميشه تدريس مي کردند ، تعليم مي دادند ، به مسجد مي رفتند، جواب مردم را مي دادند ، خصوصاً بعد از انقلاب که همه کارها در دست ايشان بود .
به هر صورت ايشان خيلي به انقلاب خدمت کردند . خيلي به حضرت امام و خط امام علاقمند بودند . در راه پيمائي ها ، شب ها به ما تلفن مي زدند و مي فرمودند:«شما از فلان جا حرکت کنيد ،فلان مسير را برويد ، مردم را راهنمايي کنيد که بيايند.من در فلان جا صحبت خواهم کرد». من تلفن مي زدم به رفقا و علما و مردمي که آنجا بودند و جمع مي شديم در مسجد امامزاده سيد حمزه و از آنجا با هم راه مي افتاديم . يک بار برف شديدي مي باريد ، رفتيم دانشگاه، تشريف آوردند آنجا و صحبت کردند .
ايشان شخص رئوف ،خدمتگذار ، مردمدار ، مؤدب ، با محبت ، با قلم زيبا و خط زيبا ، در مسجد مقبره و مسجد شعبان نماز مي خواندند و صحبت مي کردند . شب يا روز عيد قربان بود که هنگام بازگشت از نماز ، منافقان کوردل ايشان را به شهادت رساندند. خبر رسيد به ما که ايشان تير خورده اند. خيلي ناراحت شدم. به منزل ايشان تلفن زدم و بعد به بيمارستان رفتم. خدا شاهد است مثل اينکه قيامت شده باشد.
از خاطر نمي برم که موقع برگشتن ايشان از تبعيد ، مردم آذربايجان کلاً حرکت کرده و به استقبال ايشان آمده بودند. رژيم به قدري از اين قضيه خوف کرد که دوباره ايشان را تبعيد کرد . يک بار هم در تشييع جنازه ايشان اين وضع پيش آمد . جنازه ايشان را به راه آهن تبريز برده بودند، چون در تبريز دو تا نماز جمعه برگزار مي شد. يکي به امامت مرحوم آيت الله آقاي حاج ميرزا جواد آقا سلطان القراء که قبلاً در زمان طاغوت نماز جمعه مي خواندند ، لذا شهيد آيت الله قاضي راه آهن را اختيار کرده بودند که فاصله شرعي دو نماز جمعه رعايت شود . جنازه شان را هم به آنجا برده بودند. من را بردند جايي که تريبون بود و چند نفر از علما بودند. وقتي که کار در آنجا تمام شد، آمديم. انگار قيامت شده بود . جنازه روي دست مردم تا مسجد مقبره رفت . يادم هست وقتي که پيکر پاک ايشان را به مسجد مقبره وارد کردند تا در کنار اجداد بزرگوارشان دفن کنند ، از هجوم جمعيت ، تابوت شکست . از امام پرسيده بودند جنازه را کجا دفن کنيم ، فرموده بودند همانجا در مسجد خودشان که مسجد مقبره است ، دفن کنيد .
آنجا مقبره کوچکي بود . ما تلاش کرديم و از مسئولين اجازه گرفتيم تا آنجا را با همت بزرگان ، علما و مسئولين تجديد بنا کنيم و به شکل آبرومندانه اي درآوريم . من در حدود 24 سال بعد از شهادت آيت الله قاضي طباطبائي ، نماز ظهر و عصر را در مسجد مقبره، امامت مي کردم و خانواده معظم له که توليت مسجد با آنهاست، مرا منصوب کردند، لذا به تعميرات مسجد مشغول شديم و الحمد الله هم مسجد و هم مقبره آقا بسيار آبرومندانه و زيارتگاه عموم مردم شده است .
آيا شما در محضر آيت الله قاضي تحصيل هم کرده ايد ؟

بله ، مقداري از کتاب رسائل مرحوم شيخ انصاري و مقداري از فقه را در خدمت ايشان بودم و حتي حاشيه کتاب رسائل ايشان را من خودم نوشتم ، ايشان هم حاشيه را از پدر بزرگوارشان نوشته اند . فرمودند که يک وقت مي رفتم مشهد، اين کتاب از دستم داخل آب افتاد و بعضي از کلمات آن مخلوط شد .
به نظر جناب عالي قدرت علمي ايشان در چه حد بود ؟

محقق و مدقّق بودند . ايشان هم علم روز و هم تاريخ مي دانستند و هم فقيه و مجتهد بودند. حتي رساله هم داشتند، منتهي چاپ نکرده بودند؛ يعني به خاطر احترام به اساتيد و بزرگان چاپ نکرده بودند و گرنه رساله علميه هم داشتند. مجتهد مسلم بودند. ايشان هميشه مي فرمودند:«چند مجتهد در زمانه ما هستند ، ولي به جدم قسم رهبر يک نفر است و آن هم استاد اعظم حضرت آيت الله العظمي امام خميني هستند». اين طور با شجاعت حرف مي زدند .
آيا از نظر امام نسبت به ايشان خاطره اي داريد ؟

يک وقتي شايعه پخش کرده بودند که امام از آقا بددل شده اند . در مسجد شعبان بودم ، يک نوار گذاشته بودند . من هم آنجا بودم و شنيدم که حضرت امام(ره)مي فرمودند : «من آقاي سيد محمد علي قاضي را از قديم مي شناسم و کما في السابق به ايشان علاقه دارم.» ايشان از اولين امام جمعه هاي تبريز و نماينده تام الاختيار بودند . من هم در محضر حضرت امام در قم بودم، ولي آن موقع نسبت به ديگران کوچک بودم . سنم از رفقايم کمتر بود ، ولي در درس امام شرکت مي کردم . منظومه را از محضر حضرت امام استفاده کردم .
نظر مرحوم آيت الله کاشف الغطاء را درباره مرحوم آيت الله قاضي طباطبائي مي دانيد ؟

آيت الله شهيد قاضي طباطبائي از شاگردان ممتاز آيت الله کاشف الغطاء بودند که از مشايخ ما بودند و من از طريق ايشان هم اجازه اجتهاد دارم. ايشان کتابي به نام « فردوس الاعلي » نوشته اند که هم در نجف و هم در تبريز، در چاپخانه رضائي چاپ شده. به من هم اين کتاب را دادند . در انتهاي آن، آقا يک چيزهايي نوشتند . مرحوم آيت الله کاشف الغطاء نوشته اند که شما عرب و فرزند عرب هستيد . همه الفاظ را خوب نوشته ايد ، فقط يک کلمه را اين طور بنويسيد، بهتر است . يعني همه کتاب ايشان را تأييد کرده اند .
شهيد آيت الله قاضي در مدرسه سازي هم دست داشته اند . در اين مورد نکاتي را بفرمائيد .
در اين جا مدرسه وليعصر در محله شتربان را با چند نفر مشترکاً خريدند و مدرسه علوم دينيه درست کردند . بعد آنجا را فروختند و به ششگلان رفتند و حياط بزرگي را گرفتند که در اول انقلاب هم همان جا بود و بعد آنجا را فروختند و آمدند نزديک دانشگاه مدرسه ديگري را ساختند . مؤسس آن مدرسه آقا بودند .


خاطره اي از دستگيري ايشان از فقرا و ضعفا به ياد داريد ؟

ايشان به خصوص در اوايل انقلاب بسيار به فقرا و ضعفا کمک مي کردند . يک بار يک نفر به نام مجيد آقا از قول من نامه نوشته و خدمت آقا برده بود . در آخر نوشته بود الاحقر ، آسيد محمد تقي آل هاشم . آقا مرا دعوت کردند و من خدمت ايشان رفتم . پرسيدند:«نامه را شما نوشته ايد ؟» گفتم:«نه آقا! نه حرفهاي من است ، نه خط من است . امضاء هم مال من نيست . آقا!اين فرد واقعاً فقير و مستمند است . از بي چيزي اينطور نوشته . فکر کرده اگر از زبان من گفته شود، شما مرحمت مي فرمائيد، ولي شما فقرا و مستحقين محله ما را به خودمان محول کنيد ».از آن زمان چيزهايي را که لازم بود به فقراي محله ما داده شود ، توسط من داده مي شد. نان بود، گوشت بود، وسايل مي دادند، خيلي به ضعفا و فقرا کمک مي کردند .
سخن آخر

و البته آب دريا را با استکان کوچک ، ميزان کردن مشکل است. مقام شامخ آقا بالاتر از آن است که ما بگوييم و به اندازه يک قطره آب برمي داريم . اوصافش خيلي بالاتر از آن است که ما مي گوييم.
منبع:ماهنامه شاهد یاران، شماره 51

 



پایگاه اطلاع رسانی آیت الله سید محمد تقی آل هاشم:

آيت الله آل هاشم امام جمعه موقت تبريزاز نمايشگاه انقلاب حسيني که به همت اداره کل تبليغات اسلامي آذربايجان شرقي در محل مقبره الشعراء تبريز برپا شده بود، بازديد کرد.

.

به گزارش روابط عمومي اداره کل تبليغات اسلامي آذربايجان شرقي، در اين بازديد وي با قدرداني از فعاليتهاي صورت گرفته توسط انجمن هاي اسلامي، تشکلهاي ديني و کانونهاي فرهنگي به نقش سازنده آنان در طول جريان انقلاب و دوران دفاع مقدس خواستار ادامه اين فعاليتها شد.

 

وي همچنين نقش اداره تبليغات اسلامي را در جريان سازي ديني و فرهنگي در جامعه مثبت ارزيابي کرده تصريح کرد: اين نهاد به عنوان بازوي انقلاب بايد حضوري پررونق و چشمگير در جامعه داشته باشد.

گفتني است: در ادامه حجت الاسلام حميدي معاون فرهنگي اين اداره نيز ضمن ارائه گزارشي از فعاليتهاي صورت گرفته حمايت مسئولين و روحانيت را موجب دلگرمي براي ادامه فعاليت دانست.



مرید حضرت آیت الله سید محمد تقی آل هاشم:

 


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، آیت الله محمدتقی آل هاشم، امام جمعه موقت تبریز صبح امروز در آستانه فرا رسیدن اربعین حسینی در جمع عزاداران مسجد آل محمد(ص) تبریز  اظهار داشت: عزاداری برای شهادت اباعبدالله الحسین(ع) افزون بر این که اجر دنیوی و اخروی دارد، یکی از عناصر اساسی و کلیدی در بررسی فرهنگ عاشوراست.

وی شرکت در عزاداری امام حسین(ع) را اشاعه امر به معروف و نهی از منکر دانست، گفت: فریضه امر به معروف و نهی از منکر ضامن اجرا و تحقق همه احکام الهی در جامعه است، از این رو باید با بصیرت در مجالس حسینی حاضر شویم.

امام جمعه موقت تبریز افزود: امر به معروف و نهی از منکر، رمز پایداری و بر پایی دستورات الهی، باید ها و نباید ها است که انسان را به سوی خوشبختی ها و خوبی ها سوق می دهد، به عبارت بهتر؛ این فریضه به همه ارزش های الهی روح تازه می بخشد.

آیت الله آل هاشم در ادامه با اشاره به حدیثی از پیامبر اکرم(ص) گفت: رسول خدا فرمودند؛ ترک امر به معروف و نهی از منکر در جامعه مردم را گرفتار سه مسأله مهم می کند، برکت از مالشان برداشته می شود، خداوند بر آنها سلطان جائر را مسلط می کند و بدون ایمان دنیا را ترک می کنند.

وی در ادامه با اشاره به هتک حرمت مقدسات دینی در حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته تصریح کرد: امروز فتنه‌گران خودشان را آماده پیوستن به جنگ نرم دشمنان و سیاه ‌نمایی از خدمات دولت و ترویج شایعات کرده اند.

امام جمعه موقت تبریز افزود: فتنه گران درصدد هستند تا مردم را نسبت به طرح‌های دولت ناامید و دچار چالش و اغتشاش کنند که تنها راه مقابله با جنگ نرم ارتقای بصیرت و آگاهی کامل افراد جامعه به ویژه جوانان است.

وی با اشاره به بیانیه اخیر یکی از سران فتنه اظهار داشت: شرط و شروط یکی از سران فتنه برای حضور در انتخابات نشان از عمق جهالت و عداوت آنان است.

آیت الله آل هاشم گفت: این فتنه گران یا مردم ایران را نمی شناسند یا شمشیر عداوت با نظام اسلامی ایران را از رو بسته اند، ملت بزرگ ایران همیشه در مقابل ناملایمات و سختی ها ایستادگی داشته، چراکه فرهنگ عاشورا در این کشور همیشه زنده و پایدار است.

امام جمعه موقت تبریز تصریح کرد : 9 دی امتحان مجدد الهی و روز تجدید میثاق با رهبر فرزانه انقلاب بود که مردم با پیروی از رهبر فرزانه انقلاب چنان درس فراموش ناشدنی به استکبار و عوامل فتنه در داخل نشان دادند که عبور از خط قرمز ملت ایران که همان ولایت است، چه عواقبی به دنبال خواهد داشت.



  مرید حضرت آیت الله سید محمد تقی آل هاشم:

 

خطيب جمعه تبريز گفت: مجازات عاملان ترور شهيد مسعود علي محمدي دانشمند هسته اي ايران خواسته عمومي است. حجت الاسلام سيد محمد تقي آل هاشم امام جمعه موقت تبريز در خطبه هاي نماز جمعه با اشاره به دستگيري عوامل ترور شهيد علي محمدي در آستانه سالروز شهادت اين شهيد ( 22 دي 88) از سربازان گمنام صاحب الزمان (عج) به خاطر دستگيري عوامل ترور اين شهيد قدرداني كرد. وي، بر حفظ وحدت و هوشياري مردم و مسوولان تاكيد و اظهار اميدواري كرد: اين انسجام و اطاعت از ولايت در عزاداري هاي حسيني نمود بيشتري داشته باشد.

حجت الاسلام آل هاشم با اشاره به اينكه 24 دي سالروز انتخاب رهبر معظم انقلاب به عنوان امام جمعه تهران از طرف امام خميني (ره) است، به شركت باشكوه در صفوف نماز جمعه به عنوان محور وحدت مسلمين و اقتدار نظام سفارش كرد.

وي به آغازگري مردم تبريز در شكل گيري قيام هاي مردمي شهرهاي مختلف در جريان پيروزي انقلاب اسلامي اشاره كرد و گفت: در جريان فتنه سال گذشته هم اين مردم پاسخ محكمي به عوامل استكبار داده و دسيسه هاي آنها را نقش برآب كردند.

خطيب جمعه تبريز همچنين جان باختن تعدادي از مردم در حادثه سقوط هواپيماي ايران اير در اروميه را به بازماندگان و امت خداجو تسليت گفت.

 



تاريخ : 15 / 10 / 1389برچسب:, | 10:3 | نویسنده : میثم

مرید حضرت آیت الله سید محمد تقی آل هاشم:

منبع : جام جم آنلاین



مرید حضرت آیت الله سید محمد تقی آل هاشم:

 

خبرگزاری شهریار به نقل از روابط عمومي شهرداري تبريز گزارش داد، در مراسم كلنگ‌زني اين فرهنگسرا آيت‌الله آل‌هاشم امام جمعه موقت تبريز طي سخناني ضمن تقدير از تلاش‌هاي شهرداري در اجراي طرح‌ها و پروژه‌هاي فرهنگي اجتماعي به ويژه كمك به مساجد و بازسازي آنان ، اين قبيل اقدامات را مصداق بارز عمل به فرامين قرآني خداوند و توصيه‌هاي پيامبر اكرم (ص) و ائمه (ع) دانست و گفت: اين قبيل خدمات به مصداق باقيات‌الصالحات براي شهرداري و تمامي خدمتگذاران در اين حوزه است ؛ چراكه عمل به فرموده قرآن و خدا ، پاداشي اخروي و دنيوي به دنبال دارد.


آيت‌الله آل هاشم ريشه شكل‌گيري انقلاب مقدس مردم ايران را از مساجد و حسينيه‌ها دانست و با تأكيد بر حفظ و رسيدگي به مساجد به عنوان پايگاه‌هاي اصلي نظام و انقلاب خاطرنشان كرد: توجه به مساجد و عمران و آباداني آن‌ها انقلاب و نظام را بيمه مي‌كند و همه بايد در اين راه مشاركت كنند.

امام جمعه موقت تبريز در عين حال بر حفظ حرمت و جايگاه خانواده‌هاي معظم شهدا ، توجه به ارزش‌ها و فرهنگ اسلامي ايراني و ترويج آن ، تبعيت از ولايت مطلقه فقيه ، توسعه مراكز فرهنگي و اماكن فرهنگي ، پرورش جوانان با فرهنگ ديني قرآني و مقابله با تهاجم فرهنگي دشمن از طريق اشاعه و ترويج فرهنگ اسلامي از سوي مسوولان امر تأكيد كرد.