مرید حضرت آیت الله سید محمد تقی آل هاشم:

کسانی که نزدیکی‌های افطار برنامه‌های رادیو تبریز را گوش می‌دهند و یا برنامه‌های شبکه استانی تلویزیون را تماشا می‌کنند قطعاً صدا و چهره آیت‌الله سیدمحمدتقی آل‌هاشم برایشان آشناست.
آیت الله آل هاشم

آیت‌الله آل‌هاشم در بیش از یک دهه از طریق صدا و سیما دقایقی قبل افطار در صفحه تلویزیون ظاهر شده و با لهجه‌ی زیبای خودش آیه‌ی شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِيَ أُنزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ را تلاوت و تلاش کرده است تا احکام اسلامی را نشر نماید. وی از کسانی است که سالیان مدید در شب‌های ماه مبارک رمضان با بیان احکام روزه و نماز و مسایل شرعی مورد نیاز آحاد جامعه به زبانی ساده مهمان خانه‌های مردم از طریق امواج تلویزیونی بوده است.

یکی از خصوصیات بارز این عالم بزرگوار، بیان احکام به زبان آذری و در سطحی بسیار ساده است به‌طوری که این سادگی باعث شده است پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌های ما که زبان فارسی را آن‌طور که باید، درک نمی‌کنند پای صحبت‌های حاج‌آقا آل‌هاشم بنشینند تا احکام روزه‌داری را از وی بیاموزند و یا با وی مروری دیگرباره بر مسایل شرعی داشته باشند.

آیت الله آل هاشم

امروزه تلویزیون برای بیان احکام بهترین منبر برای علماست و علمایی در این کار موفق‌تر هستند که ویژگی‌های این مدیم را بشناسند و آیت‌الله آل هاشم این ویژگی‌ها را می‌شناسد. وی می‌داند که افراد باسواد به خیلی از منابع دسترسی دارند و اگر سؤوال و یا مشکل شرعی داشته باشند می‌توانند به کتاب‌های مربوط مراجعه کنند و یا با تماس با دفتر یکی از علما جوابِ سؤوال خود را بگیرند. هم‌اکنون بیشتر مراجع سایت‌های اینترنتی دارند و شما می‌توانید به‌راحتی به‌صورت آنلاین و یا آفلاین مسایل "مبتلا به" را مطرح کرده و جواب مبسوط آن را در کمترین زمان ممکن دریافت کنید

آیت‌الله آل‌هاشم به‌خوبی می‌داند که کسانی هستند که توانایی استفاده از این امکانات را ندارند که می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد؛ عده‌ای سواد کافی برای بهره بردن از امکانات را ندارند (و هنوز خیلی از پدربزرگ‌ها و مادر‌بزرگ‌ها به‌ویژه در شهرستان‌ها هستند که از نعمت سواد بی ‌بهره‌اند) و عده‌ای ممکن است امکانات لازم را (از جمله دسترسی به اینترنت) نداشته باشند. از این رو، حاج‌آقا آل‌هاشم با بیان ساده و بی‌آلایش خودشان که عاری از الفاظ مشکل است همیشه مورد توجه مخاطبان بوده‌اند و خیلی از جوان‌ها اولین احکام‌ را از وی یاد گرفته‌اند.

آیت‌الله آل‌هاشم امسال نیز مثل سال‌های قبل مهمان خانه‌های ما پیش از افطار خواهد بود و مثل همه سال‌ها، احکام شرعی را به زبان ساده بیان خواهد کرد.

 

آیت الله آل هاشم

 

حاج‌آقا آل‌هاشم کیست؟

آيت‌الله سيد محمدتقي آل‌هاشم در سال 1313 هجری-شمسی برابر با 1353 هجری-قمری در تبريز ديده به جهان گشود. سيد محمدتقي از سنين كودكي، قرآن و علوم ديني از محضر بزرگاني چون آخوند ملا رسول ايماني، ملا ابراهيم شكري، آخوند ملا احمد جعفري و آخوند ملا ابراهيم صدري آموخت. سپس به طور رسمي وارد حوزه علميه تبريز شد و مشغول تحصيل علوم ديني گرديد.

آیت الله آل هاشم

 

حاج‌آقا پس از ده سال تحصيل در تبريز براي تكميل دروس در سال 1375 هـ. ق راهي حوزه علميه نجف شد. آيت‌الله آل‌هاشم پس از يك سال اقامت در نجف و بهره‌مندي از علماي آن سامان به ايران بازگشت و در قم ساکن شد. وي در قم از محضر آيات عظام سيد شهاب‌الدين مرعشي نجفي، امام خميني و سيد حسين بروجردي استفاده كرد.

پس از مدتی در مشهد اقامت گزيد و نزد بزرگاني چون حضرات آيات: سيد حسين فقيه سبزواري، سيد محمدهادي ميلاني و سيد موسي اردبيلي به تكميل دروس حوزوي پرداخت.

آیت‌الله آل‌هاشم بعد از بازگشت به تبریز علاوه بر کارهای اجرایی به تبلیغ دین و شریعت اسلام و تدریس در حوزه علمیه پرداخت. وی همزمان با این کارها، دست به تألیف کتاب‌های متعددی زده است. آیت‌الله آل‌هاشم چندین سال است سمت امام‌جمعه موقت تبریز را نیز بر عهده دارد.

آیت الله آل هاشم و ایت الله مدنی

آیت الله آل هاشم و استاد شهریار

 

خبرهای مرتبط با موضوع:
لینک تبریز بیدار  اینجا را کلیک کنید    
لینک شبکه اطلاع رسانی دانا اینجا را کلیک کنید 
خبرگزاری دفاع مقدس اینجا را کلیک کنید
لینک سایت افسران اینجا کلیک کنید
لینک پایگاه خبری عقاب نیوز اینجا کلیک کنید
 لینک پایگاه اطلاع رسانی صاعقه اینجا کلیک کنید
لینک پایگاه اطلاع رسانی سپاه عاشورا استان آذربایجانشرقی اینجا کلیک کنید

 



مرید حضرت آیت الله سید محمد تقی آل هاشم:

 امام جمعه موقت تبریزگفت: برکات و آثار حضور حضرت آیت الله نوری همدانی در استان آذربایجان شرقی برای سال های سال ماندگار خواهد بود.  

برکات آیت‌الله العظمی نوری‌همدانی در آذربایجان شرقی ماندگار است

 

آیت الله سیدمحمدتقی آل هاشم، در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در تبریز، ضمن خیر مقدم به حضرت آیت الله نوری همدانی، با اشاره به این که خداوند در قرآن کریم به انسان ها نشان می دهد که هدف از خلقت انسان و نیاز آنها به امام و رهبر چیست، اظهار داشت: تمامی انسان ها در تاریکی و سیاهی قرار داشتند، اما خداوند به وسیله پیامبران و ائمه اطهار(ع) و عالمان، انسان را از تاریکی بیرون و به سوی روشنایی هدایت کرد.

وی با بیان اینکه علما ادامه دهنده راه ائمه اطهار(ع) هستند، بر نقش علما در هدایت مردم اشاره و افزود: رفتار ، اخلاق و کلام علما به قدری بر مردم و جامعه تاثیرگذار است که با سخنان علما از سردرگمی بیرون می‌آیند.

آیت الله آل هاشم با بیان اینکه مردم باید شکرگزار نعمت وجود مراجع و علما باشند عنوان کرد: متاسفانه در جامعه امروزی برخی‌ها شکرگزار وجود مراجع و علما در میان خود نیستند لذا  از علم و درآیت آنان بی بهره هستند.

امام جمعه موقت تبریز در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برکات سفر آیت الله العظمی نوری همدانی به استان آذربایجان شرقی اظهار داشت: حضور این مرجع تقلید در این استان، برکات ماندگاری را نصیب مردم این منطقه کرده و خواهد کرد

وی تاکید کرد: برکات و آثار حضور حضرت آیت الله نوری همدانی در استان آذربایجان شرقی برای سال های سال ماندگار خواهد بود.

آیت الله آل هاشم با اشاره به اقامت چند روز معظم له در این استان ابراز داشت: در این چند روز که حضرت آیت الله نوری همدانی در استان ما اقامت دارند قشرهای مختلف مردم و مدیران و مسئولان باید از برکات و فرمایشات ایشان کمال استفاده را برده و قدردان این نعمت باشند.

به گفته امام جمعه موقت تبریز، حضرت آیت الله نوری همدانی از مراجع بیدار و بابصیرت و مردمی و آگاه هستند که وجود ایشان نعمت بزرگی برای جامعه اسلامی و حوزه های علمیه است.

 



مرید حضرت آیت الله سید محمد تقی آل هاشم:

 پس از آيين ارتحال امام راحل(ره)؛

نماز ظهر و عصر امروز به امامت آيت الله آل هاشم امام جمعه موقت تبريز اقامه شد.

خبرگزاری بسیج: آيين ارتحال امام خميني(ره) همزمان با سراسر كشور، با حضور آيت الله سيد هاشم حسيني بوشهري مدير حوزه هاي علميه سراسر كشور، آيت الله محسن مجتهد شبستري نماينده ولي فقيه در آذربايجان شرقي و جمع زيادي از مسئولان كشوري و استاني و به همت شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي آذربايجان شرقي، در مصلي بزرگ امام خميني(ره) تبريز برگزار و نماز ظهر و عصر امروز به امامت آيت الله آل هاشم امام جمعه موقت اين شهر اقامه شد.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


مرید حضرت آیت الله سید محمد تقی آل هاشم:

آیت‌الله آل هاشم امام جمعه موقت تبریز، با تاکید بر رابطه نزدیک امام خمینی(ره) با مردم، دلایل عشق و علاقه مردم به امام را تشریح کرد. 

 

آیت‌الله سید محمدتقی آل هاشم، امام جمعه موقت تبریز، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با تسلیت ایام رحلت معمار کبیر انقلاب اسلامی ایران، با اشاره به رابطه نزدیک امام خمینی(ره) و مردم اظهارداشت :با تامل بیشتر متوجه می شویم که رابطه امام و مردم قبل از آنکه رابطه ای بر مبنای سلطه و قدرت حضرت امام باشد رابطه ای براساس منطق و عقل گرایی بود.

 

وی افزود: در طول دوران رهبری امام، هیچ دستوری از طرف ایشان صادر نشد مگر اینکه مقدمات لازم برای آمادگی ذهنی مردم فراهم بود و دلایل اتخاذ آن تصمیم به صراحت و با بیانی گویا برای مردم شرح داده می‌شد.

 

امام جمعه موقت تبریز ادامه داد: حتی در مواردی که اقشار فراوانی از مردم نظر دیگری غیر از نظر امام داشتند با اینکه یک تصریح و تاکید یا یک دستور امام بر انجام نظر ایشان کفایت می کرد، اما تا زمانی که مردم توجیه نشده و به باور مطلوبی نرسیده بودند، امام نه فقط سکوت اختیار می کرد بلکه اجازه می داد، نظر مردم اعمال شده و منتظر می ماند تا در عمل، درستی یا نادرستی نظرش به اثبات برسد.

 

آیت الله آل هاشم خاطرنشان کرد: حتی چند روز پیش از برگزاری رفراندوم جمهوری اسلامی، در روز چهارم فروردین سال 58 حضرت امام خمینی(ره) در پیامی به ملت ایران از آنان برای حضور فعال در انتخابات دعوت کردند.

 

وی اظهار داشت: امام در این دعوت مهم نیز حق انتخاب آزاد را برای مردم نادیده نمی گیرند و می فرمایند"شما همه آزادانه به هر چه مى ‏خواهید رأى بدهید، من خودم به "جمهورى اسلامى" رأى مى دهم".

 

یک رهبر، یک مرجع تقلید و یک معلم

 

امام جمعه موقت تبریز با اشاره به اینکه عشق و علاقه‌ای كه مردم به امام خمینی(ره) داشتند به راحتی از شيفتگی توده‌های مردم نسبت به ايشان قابل مشاهده است، خاطرنشان کرد: نمونه‌ هايی از اين علاقمندی در مراسم استقبال از امام هنگام ورود به ايران يا هنگام سخنرانی های ايشان و حتی پس از رحلت شان در مراسم تشييع جنازه مشاهده می شود.

 

آیت الله آل هاشم تاکید کرد: با مطالعه در زندگی امام و رابطه او با مردم در دوران های قبل و بعد از انقلاب به این نتیجه می رسیم كه امام در بيشتر مواقع نه فقط به عنوان يک رهبر مردمی و نه تنها به عنوان يک مرجع تقليد، بلكه به عنوان يک معلم نیز عمل كرده است.

 

وی ادامه داد: امام خمینی(ره) در عرصه تعليم و تربيت هم از لحاظ عملی و هم در وادی نظری، استادی نمونه بودند ایشان با روش های تربيتی خود موفق شدند جامعه‌ای را كه سال ها در خمودی و ضعف و جهالت به سر برده و به سمت بی ‌تفاوتی سوق داده شده بود، پيشگام نهضت بزرگ دينی ساخته و تحولی عظيم در آن به وجود آوردند.

 

تبیین فرهنگ ایثار و شهادت در بین مردم

 

امام جمعه تبریز در ادامه اظهار داشت: حضرت امام(ره) ترس و دلهره را از دل توده‌های مردم خارج و آنها را به سمت اين باور سوق دادند كه عظمت سلاح های هسته‌ای و زرادخانه‌های عظيم، معيار قدرت يک كشور نيست، بلكه بالاتر از آن، عزم ملت هاست كه می تواند بر آن فائق آيد.

 

وی ادامه داد: امام معتقد بودند كه اگر جامعه و ملتی، مسئله مرگ را برای خود حل كرد و به اين باور رسيد كه مرگ پايان زندگی نيست بلكه مرگ شرافتمندانه توأم با شهادت آغاز زندگی نوين و درخشان ‌تری است، از برخورد با دشمن نه تنها هراس نداشته بلكه در مقابل اين سلاح، دشمن را عاجز و ناتوان ساخته است.

 

گفتگو: بیت اله احمدی

 

 



مرید حضرت آیت الله سید محمد تقی آل هاشم:

فلسفه بعثت پیامبر خاتم، با فلسفه بعثت سایر پیامبران تفاوتى ندارد، تنها تفاوت این است که ایشان، برنامه سایر پیامبران را تکمیل کرده و بدین جهت، نبوت به حضرت محمد(ص) ختم شده است. 

 

 

آیت الله سید محمدتقی آل هاشم، امام جمعه موقت تبریز، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در تبریز، با بيان فلسفه بعثت پیامبر گفت: پيامبر اسلام(ص) فرمودند: من برای تمام كردن مكارم و خوبی ‌های اخلاق برانگیخته شدم، البته اين بخشی از فلسفه بعثت پيامبر گرامی اسلام است.

وی با اشاره به علل بعثت پیامبران از ديدگاه قرآن كريم تصریح کرد: خداوند در آیه 36 سوره نحل می فرماید: ما در هر امتی پيامبری برانگيختيم تا به آنان بگويد، خدا را بپرستيد و از پرستش غير خدا خودداری كنيد، گروهی هدايت يافتند و گروه ديگر، شايسته گمراهی و ضلالت شدند.

*انگیزه بعثت پیامبران

امام جمعه موقت تبریز همچنین با اشاره به آیات بعثت در سوره های عنکبوت و هود اظهار داشت: مجموع اين آيات گواهی می دهند كه یکی از انگيزه‌های بعثت پيامبران، آشنايی انسان با مبدا و معاد است، به گونه‌ای كه اگر اين گروه در ميان مردم نبودند، هدف ياد شده به ندرت جامه عمل به خود می ‌پوشيد.

آیت الله آل هاشم گفت: مردم پیش از بعثت پیامبر، مذهب‌ های گوناگون و بدعت‌های زياد داشتند، گروهی خدا را به مخلوق تشبيه می كردند، گروهی بت ها را می پرستیدند، اما پیامبر، آنان را از گمراهی به سمت توحيد هدايت کرد.

وی با اشاره به انگيزه ديگر برای بعثت پيامبران اظهار داشت: فلسفه دیگر بعثت پیامبران، رفع اختلاف و دو دستگی ‌ها ميان بشر بود، پيامبران الهي با تعاليم و شرايع خود مبعوث شدند تا به اختلاف‌ها پايان بدهند.

امام جمعه موقت تبریز با اشاره به آیاتی از سوره بقره گفت: آیات قرآن از يک نوع وحدت ميان افراد بشر و سپس بروز اختلاف و نياز به بعثت پيامبران حكايت می كند، مشيت الهی ايجاب كرد كه بار ديگر وحدت حكمفرما شود و اين امر جز با اعزام آموزگاران الهی امكان ‌پذير نبود.

وی با اشاره به اینکه قرآن مجيد از برخی از پيامبران نام برده است كه علاوه بر مقام والای تبليغ احكام الهی، اختلافات مردم را در يک رشته از موضوعات، برطرف می ‌كردند، گفت: يكی از علل بعثت پيامبران، داوری در خصومتها و مرافعه‌ها و رفع اختلاف در موضوعات بوده است.

آیت الله آل هاشم افزود: در برخی از آيات الهی نیز انگيزه بعثت پيامبران و فرو فرستادن كتاب‌های آسمانی، تحقيق قسط در ميان مردم بيان شده است.

وی همچنین آموزش كتاب آسمانی و حكمت را از دیگر اهداف بعثت پیامبران دانست و اظهار داشت: مقصود از كتاب، كتاب هر پيامبری است كه با آن مبعوث شده است، مانند «صحف» نسبت به موسی و عيسی و «قرآن» نسبت به حضرت محمد(ص).

آیت الله آل هاشم تهذيب و تزكيه را هدف دیگر بعثت پیامبران دانست و ابراز داشت: پيامبر اسلام آمده است كه انسانها را هم در زمينه علم و دانش و هم اخلاق و عمل پرورش دهد، تا به وسيله اين دو بال بر اوج آسمان سعادت پرواز كنند، در‌ آيات قرآن نیز تعليم و تزكيه در كنار هم آمده و نشان دهنده اين است كه اين دو امر در يكديگر تاثير متقابل دارند.

تفاوت بعثت پیامبربا سایر پیامبران

امام جمعه موقت تبریز با اشاره به تفاوت بعثت پیامبر ختمی مرتبت با بعثت سایر پیامبران گفت: پس از شناخت پیامبر خدا، مهم ‏ترین مسئله در زمینه معرفت شخصیت پیامبر اکرم(ص)، آشنایى با فلسفه بعثت ایشان است.

وی افزود: فلسفه بعثت پیامبر خاتم، در اساس، با فلسفه بعثت سایر پیامبران تفاوتى ندارد، تنها تفاوت این است که ایشان، برنامه سایر پیامبران را تکمیل کرده و بدین جهت، نبوت به حضرت محمد(ص) ختم شده است.

آیت الله آل هاشم تصریح کرد: پيامبران اولوالعزم گروهى از پيامبران هستند كه صاحب شريعت بودند و شريعت پيشين را با ظهور خود نسخ كردند آنان علاوه بر صبر و استقامت ممتاز، شريعت جداگانه داشتند و انبياى معاصر يا پس از آنان از دين آنان پيروى می كردند تا وقتى كه پيامبر اولوالعزم ديگر شريعت جديدى می آورد.

امام جمعه موقت تبریز با اشاره به اینکه با ظهور پيامبر اسلام، باب جديدى به روى مردم باز شد، افزود: دين همه پيامبران اولوالعزم از آغاز تا به زمان بعثت پيامبر اولوالعزم بعدی و نبوت او محدود بوده است، زيرا اديان الهى، سيرى رو به تكامل داشته اند. هر چند اصول همه شرايع مشترک به شمار می آيد و برنامه عملى و نحوه بيان معارف در آنها بر اساس مقدار فهم مردم در هر دوره بوده است.

تفاوت خطابه خداوند نسبت به پیامبران

وی در بخش  دیگری، با اشاره به مقايسه نوع خطابه های خداوند نسبت به پيامبران ديگر گفت: حضرت آدم(ع) از خداوند متعال طلب مغفرت می كند، اما خداوند به پيامبر اکرم(ص) مژده مغفرت می دهد.

آیت الله آل هاشم افزود: حضرت نوح(ع) از خداوند درخواست نابودی دشمنانش را می كند، اما به پيامبر اعظم پيشاپيش مژده مصونيت از شر دشمنان داده می شود.

امام جمعه موقت تبریز ابراز داشت: حضرت ابراهيم(ع) از خداوند درخواست می كند تا در روز قيامت خوار و رسوا نگردد، اما به پيامبر اکرم(ص) وعده عدم خزی در روز قيامت داده می شود، روزی كه خداوند پيامبر را خوار و رسوا نمی كند.

وی ادامه داد: حضرت ابراهيم(ع) از خداوند، طهارت ذريه خود را طلب می كند، ولی به پيامبر اعظم گفته می شود: خداوند اراده كرده است تا ذريه ات را طاهر و پاک گرداند، همچنین حضرت ابراهيم(ع) از خدای متعال درخواست می كند كه وارث بهشت شود، اما به پيامبر اعظم وعده بهشت داده می شود.

آیت الله آل هاشم همچنین با اشاره به اینکه  حضرت لوط (ع) از خداوند طلب ياری كرده و می فرمايد: پروردگارا مرا در برابر اين قوم فاسد ياری فرما، گفت: این در حالی است که به پيامبر اکرم(ص) وعده ياری و مژده نصرت داده می شود.

امام جمعه موقت تبریز در ادامه با اشاره به اینکه حضرت شعيب از خداوند فتح و پيروزی بر دشمنانش را طلب می كند، خاطرنشان کرد: خداوند در سوره فتح، وعده و مژده پيروزی به پیامبر می دهد.

وی تاکید کرد: حضرت موسی از خداوند متعال، شرح صدر را درخواست می كند، در مقابل به پيامبر ختمی مرتبی، پيشاپيش شرح صدر عنايت می شود.

گفتگو: بیت اله احمدی

خبرگزاری حوزه : تفاوت بعثت پیامبر اکرم(ص) با سایر پیامبران اولوالعزم

سایت اجتماعی افسران:   تفاوت بعثت پیامبر اکرم(ص) با سایر پیامبران اولوالعزم

پایگاه خبری طلاب نیوز ::تفاوت بعثت پیامبر اکرم(ص) با سایر پیامبران اولوالعزم
سایت تخصصی مداحان : تفاوت بعثت پیامبر اکرم(ص) با سایر پیامبران اولوالعزم

پایگاه خبری تحلیلی قم پرس : تفاوت بعثت پیامبر اکرم(ص) با سایر پیامبران اولوالعزم

پایگاه اطلاع رسانی صاعقه :: تفاوت بعثت پیامبر اکرم(ص) با سایر پیامبران اولوالعزم
 


پایگاه اطلاع رسانی آیت الله سید محمد تقی آل هاشم:

 اگر جهاد حسين بن علی(ع) خوب‌ جنگيدن و خوب ‌شهيد ‌شدن بود، جهاد حضرت زینب(س) هم خوب ‌تبليغ‌ کردن و خوب ‌سخن ‌گفتن و ابلاغ پيام شهيدان بود لذا هيچگاه نام امام حسين(ع) بدون نام زينب(س) کامل نيست. 

 

خبرگزاری حوزه: قیام امام حسين(ع) در روز عاشورا، يک انقلاب بود، انقلابی که دو وجه آن بر همگان روشن است؛ وجه اول خون و وجه دوم پيام که زبان گويای خون‌های جوشان و تن‌های خاموش واقعه عاشوراست. رسالت پيام قیام امام حسین(ع) از عاشورا آغاز می ‌شود و اين رسالت بر دوش‌ های ظريف يک زن است، زينب! سيره تبليغی حضرت زينب(س) و سیاست های فرهنگی و مدیریت بحران این شیرزن بود که عاشورا را در دل تاریخ، ماندگار کرد.

 

 

خبرنگار حوزه در تبریز به مناسبت سالروز وفات عقیله بنی هاشم، حضرت زینب کبری(س) سیاست‌های فرهنگی و تبلیغی پیام‌آور عاشورا را با آیت الله سید محمدتقی آل هاشم، امام جمعه موقت تبریز، به بحث نشسته است.

رسالت حضرت زینب(س) در مستعدسازی شرایط امامت

آیت الله آل هاشم با اشاره به مدیریت فرهنگی حضرت زینب(س) در واقعه عاشورا تصریح کرد: حضرت زینب(س)بعد از شهادت امام حسین(ع) در یک موقعیت بحرانی، مدیریت جریان عاشورا را به عهده گرفتند، شرایط بحرانی بود و اصول و سیاست هایی که اتخاذ می شد باید متناسب با آن شرایط باشد.

وی افزود: امام سجاد(ع) به دلیل اینکه جانشان در خطر بود، امکان امامت نداشتند و در مقطع کوتاهی بعد از شهادت امام حسین(ع) تا مستعد شدن شرایط امامت ایشان، حضرت زینب کبری(س) مدیریت را بر عهده داشتند؛ حضرت زینب(س) آنقدر با ظرافت اقدام می کردند که معلوم نشود امام معصوم کیست و چون حفظ جانشان را بر عهد داشتند باید مخفی کاری می کردند که کسی متوجه این مساله نشود که امامت با امام سجاد(ع) است.

امام جمعه موقت تبریز ادامه داد: از آن جهت که دشمن در پی از بین بردن نسل امامت بود و اگر می دانستند که امامت با امام سجاد(ع) است ایشان را نیز به شهادت می رساندند و بر همین لحاظ رسالت سنگینی بر دوش حضرت زینب(س) سنگینی می کرد.

ویژگی های مدیریت بحران حضرت زینب(س)

آیت الله آل هاشم با اشاره به ویژگی های مدیریت بحران حضرت زینب(س) عنوان کرد: یکی از ویژگی های مدیریت بحران حضرت زینب(س) این بود که ایشان از تمامی ظرفیت هایشان استفاده کردند در هر جایی در جایگاه خود تصمیم می گرفتند، جایی که لازم بود از عقلانیت و خردورزی استفاده کنند رفتاری صد درصد خردمندانه و سرشار از عقلانیت از خودشان نشان می دادند و جایی که قرار است از ابراز عواطف استفاده کنند، از احساس استفاده می کردند.

وی تاکید کرد: یکی از سیاست های کلی مدیریت فرهنگی ایشان در آن شرایط بحرانی همین استفاده به موقع و بجا از ظرفیت هایی بود که در اختیارشان قرار داشت.

امام جمعه موقت تبریز تصریح کرد: حضرت زینب(س) در مدیریت فرهنگی خودشان، هم از عقل و هم از احساس بهره جستند و استفاده از عقل توأم با احساس در مدیریت، دلایل ماندگاری فعالیت ها و برنامه های حضرت زینب(س) بود که منجر به برقراری جریان عاشورا شد.

آیت الله آل هاشم همچنین گفت: یکی دیگر از اصول و ظرافت هایی که حضرت زینب(س) در مدیریت فرهنگی شان رعایت می کردند استفده از قرآن بود، با توجه به احاطه کاملی که به قران داشتند و مفسر قرآن بودند، در این جریان هر جایی که لازم می شد از آیات قرآن استفاده می کردند و وقتی در جلسه یزید می روند در سخنرانی هایشان بیشترین بهره را از قرآن می برند.

سیاست حضرت زینب(س) در برخورد با یزید

وی خاطرنشان کرد: حضرت زینب(س) مثلا وقتی می خواهند صحبت کنند رو به یزید می کنند و انگشت بر نقطه ضعف او می گذارند و می گویند ابن طلقا (فرزند آزادشدگان) و به این نکته ضعف اشاره می کنند و به این شکل دشمن را در هم می کوبند.

امام جمعه موقت تبریز با اشاره به اینکه کوچک شمردن دشمن از ویژگی های دیگر حضرت زینب(س) است، ابراز داشت: حضرت خطاب به یزید فرمودند: افسوس که ناچار از گفتگو با تو هستم و گرنه من تو را کوچک تر و حقیرتر از آن می دانم که با تو سخن بگویم قسم به خداست که جز او خداترسی ندارم و جز به او نزد کسی شکایت نمی برم هر مکر و خدعه ای که داری بکار گیر و هر چه می توانی با ما دشمنی کن، ولی بدان به خدا سوگند نمی توانی یاد ما را محو کنی و ذکر اهل بیت(ع) را از بین ببری.

آیت الله آل هاشم تاکید کرد: دشمن می خواست اقتدار خاندان اهل بیت(ع) را در هم بشکند اما ایشان مقتدرانه وارد جلسه یزید شدند و اقتدار او را در هم شکستند و این برخورد مقتدرانه حضرت زینب(س) در حال اسارت و در جلسه خلیفه زمانی که به قول خودش دشمن را در هم کوبیده بود، یزید را در هم شکست.

حجاب حضرت زینب(س) در اسارت

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه حضرت زینب(س) در تمام مدت اسارت مقید بودند که حجاب خودشان کاملا محافظت شود، گفت: ایشان بر روی این اصل پایداری کردند، حتی گردنبندی به کسی که حامل سر شهدا بود دادند تا سر شهدا را جلوی خانم ها حرکت ندهد تا چهره خانم ها در معرض دید نامحرمان قرار نگیرد و این نشانه اهتمام جدی ایشان به مقوله حجاب در شرایط اسارت است.

آیت الله آل هاشم افزود: حضرت زینب(س) در مجلس یزید هم دست از امر به معروف و نهی از منکر برنمی داشتند و در شرایط اسارت نیز امر به معروف را فراموش نکردند و به اندازه خون امام حسین(ع) در بقای عاشورا اثر گذار بودند.

بانوانی که در جریان بیداری اسلامی قرار دارند ادعا کردند که الگوی ما حضرت زینب(س) است، آن ها انتخاب خودشان را کرده اند و با تاسی به حضرت زینب(س) این چنین زیبا در مقابل دشمن می ایستند و خطرات را به جان می خرند و تاثیر حضرت زینب(س) در بیداری اسلامی غیرقابل انکار است.

بانوان کشور ما هم با تاسی به حضرت زینب(س) هشت سال دفاع مقدس را ایستادگی و حمایت کردند و بهره گرفتند.

گفتگو: بیت اله احمدی

اخبار مرتبط :

نامه نیوز : مدیریت بحران و سیاست های فرهنگی حضرت زینب(س) چگونه بود؟

خبر آنلاین : مدیریت بحران و سیاست های فرهنگی حضرت زینب(س) چگونه بود؟

بهار تبریز:مدیریت بحران و سیاست های فرهنگی حضرت زینب(س) از دیدگاه آیت الله سید محمدتقی آل هاشم

 

 



مرید حضرت آیت الله سید محمد تقی آل هاشم:

تبریز- ایرنا- امام جمعه موقت تبریز گفت: فعالیت های فرهنگی در قالب پایگاه های مقاومت بسیج مساجد مصداق بارز جهاد فی سبیل الله است.

 

آیت الله محمدتقی آل هاشم روز دوشنبه در جمع اعضای پایگاه بسیج و بنیاد نیمه شعبان مسجد آیت الله انگجی تبریز، اظهار کرد: فعالیت در عرصه پایگاه ها در وضعیت کنونی مصداق جهاد فی سبیل الله است و از ارزش و اهمیت بسیار خاصی برخوردار است.

وی گفت: همانگونه که در دوران دفاع مقدس رزمندگان اسلام و امت حزب الله در سایه اطاعت بی چون و چرا از فرامین الهی و ولی امر زمان به پیروزی رسیدند، در مقطع کنونی نیز در عرصه فرهنگ و اقتصاد با عزم و مشارکت آحاد مردم و حرکت جهاد گونه می توانیم بر مشکلات فائق آییم.

آیت الله آل هاشم اضافه کرد: باید توجه داشت همه اعمال انسان شیعه در سایه ولایت تحقق یافته و مورد قبول الهی قرار می گیرد.

وی با اشاره به نقش ارزنده شهدا در تحقق آرمان های انقلاب اسلامی راه آنها را همان ادامه راه پیامبر اسلام(ص) و ائمه معصومین و حضرت سید الشهدا(ع) دانست.

آیت الله آل هاشم با اشاره به آیات شریفه قرآن ˈ اولی الامر ˈ را ائمه معصومین و در زمان غیبت حضرت ولیعصر(ع) ولی فقیه زمان دانست و افزود: اطاعت از او همان اطاعت از خداوند متعال و پیامبر اسلام(ص) و ائمه معصومین(ع) است.

وی نقش تعیین کننده علمای شیعه تبریز در پویایی تشیع را مورد اشاره قرار داد و گفت: از دست رفتن هر یک از آنها در مقاطع زمانی مختلف ضایعه ای جبران ناپذیر است.

اخبار مرتبط :

پایگاه مقاومت شهید فرزانه شهرداری تبریز

 هم میهن



مرید حضرت آیت الله سید محمد تقی آل هاشم:

مجلس بزرگداشت آیت الله ملکوتی امام جمعه سابق تبریز با حضور اقشار مختلف مردم در مسجد جامع تبریز برگزار شد.

 

 



مرید حضرت آیت الله سید محمد تقی آل هاشم:

 

خبرگزاری شبستان:امام جمعه موقت تبریز گفت:آیت الله ملکوتی فرمود:روزی از امام خواستم از خدا بخواهند توفیق خدمت و شهادت را به من بدهد، امام فرمود: شهادت کمال و خدمت به مردم وظیفه است.

 

آیت الله سید محمدتقی آل هاشم، امام جمعه موقت تبریز، به خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز، گفت: آیت الله ملکوتی، خودش را فدای انقلاب کرد و مطیع حضرت امام و مقام معظم رهبری بود و در زمان جنگ نیز حمایت های بسیاری از رزمندگان و بسیجیان کرد.
وی افزود: آیت الله ملکوتی به انقلاب و نظام اسلامی و حوزه های علمیه آذربایجان شرقی عنایت ویژه ای داشت و با اینکه خود عالم و مجتهد بود با حکم حضرت امام(ره) در منطقه آذربایجان فعالیت کرده و خدمات شایانی داشت.

 

امام جمعه موقت تبریز ادامه داد: آیت الله ملکوتی در قم نجف نیز از محضر حضرت امام استفاده کرده و در برگشت به ایران نیز با شناختی که حضرت امام از وی داشت، بعد از شهادت شهیدان محراب حضرات آیات مدنی و قاضی طباطبایی(ره) حکم داد که به واسطه آیت الله مشکینی به تبریز آمده و اقامت کرد.
آیت الله آل هاشم تاکید کرد: این عالم ربانی، شبانه روز در خدمت انقلاب بود و به احکام و اخلاق و امورات شرعی مردم رسیدگی می کرد و حوزه علمیه قم نیز از این بابت که وی صاحب رسانه و نظر بود، دعوت کرد.
وی عنوان کرد: آیت الله ملکوتی در فلسفه، فقه و اصول و اخلاقیات، کمال مهارت و دقت نظر را داشت و حتی برخی از شاگردان وی نیز مجتهد بودند.
امام جمعه موقت تبریز با بیان اینکه آیت الله ملکوتی همانند سایر مجتهدین صاحب نظر و رساله بود، تصریح کرد: وی در آذربایجان خدمات فراوانی داشت و پشتبیان حوزه های علمیه و روحانیت بوده و به رزمندگان و بسیج و سپاه نیز علاقه مند بود.
آیت الله آل هاشم همچنین با بیان خاطره ای از آیت الله ملکوتی اظهار داشت: ایشان روزی فرمودند من که به اینجا آمدم از امام خواستم از خدا بخواهند که توفیق خدمت به مردم و شهادت را به من بدهند که امام فرمودند: ما می خواهیم شما خدمت کنید، درست است که شهادت کمال است، اما خدمت به مردم وظیفه است، که امام دعا کردند و به همین برکت، سال ها در راه خدمت به مردم تلاش کردند.
وی تاکید کرد: آیت الله ملکوتی تا پایان عمر بابرکتشان در کنار انقلاب بودند و از پیام تسلیت مقام معظم رهبری نیز استفاده می شد که ایشان از بزرگان، علما و مجتهدین بودند.

 

 



پایگاه اطلاع رسانی آیت الله سید محمد تقی آل هاشم:

خبرگزاری تسنیم: امام جمعه موقت تبریز با اشاره به اینکه ایران در مسئله هسته‌ای وارد مرحله برگشت‌ناپذیری شده است، گفت: حرکت علمی هسته‌ای، به هیچ وجه نباید متوقف و یا حتی کُند شود.

به گزارش خبرگزاری  تسنیم از تبریز، آیت الله سید محمد تقی آل‌‌هاشم امروز در خطبه‌های نماز جمعه این هفته تبریز در مصلای امام خمینی(ره) این شهر با اشاره به اینکه ایران در مسئله هسته‌ای وارد مرحله برگشت‌ناپذیری شده است، اظهار کرد: ملت و دولت ایران استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای را حق مسلم خود می‌داند.

وی افزود: تجربه نشان داده است که جمهوری اسلامی به ‌هر میزان که در عرصه‌های مختلف به پیشرفت‌های بزرگ نائل شود، به همان میزان بر کینه‌ورزی‌های دشمنان انقلاب اسلامی به سرکردگی آمریکا افزوده می‌شود.

امام جمعه موقت تبریز تصریح کرد: پیشرفت‌ها و دستاوردهای هسته‌ای که تا به امروز به دست آمده‌اند، در واقع بشارت و مژده‌ای برای ملت ایران است که می‌توانند راه‌های منتهی به قله‌های رفیع علم و فناوری را بپیمایند، بنابراین حرکت علمی هسته‌ای، به هیچ وجه نباید متوقف و یا حتی کُند شود.

آیت الله آل‌هاشم با بیان اینکه روز ملی فناوری هسته‌ای نماد عزم واداره ملت ایران است، گفت: فناوری هسته‌ای نتیجه اعتماد به‌نفس ملت ایران بوده که با نیت توسعه کشور انجام شده است.

وی اضافه کرد: ایران اسلامی هر روز در صدد تصرف قله‌های رفیع‌تری از ایمان، فداکاری، رشادت و علم و دانش است که جایگاه ویژه‌ای به آن بخشیده است ولی دشمنان آن را نمی توانند درک کنند.

امام جمعه موقت تبریز همچنین به 24 فروردین وفات بانوی بزرگوار ام البنین مادر علمدار کربلا اشاره کرد که به عنوان روز تکریم مادران و همسران شهدا نامگذاری شده است.

آیت الله آل هاشم تصریح کرد: ایشان از جمله زنان برجسته و با ایمان و پر فضیلت تاریخ اسلام است که صبر و استقامت و ولایتمداری از خصوصیات بارز این بانوی بزرگوار به شمار می‌رود.

 

اخبار مرتبط با ابن موضوع:

ایرنا :                                   پوشش همگانی بیمه و ارتقای بخش سلامت مورد تاکید است

خبرگزاری مهر :                   دولت توصیه‌های رهبری در خصوص بهبود بهداشت جامعه را عملی کند

واحد مرکزی خبر تبریز :        مذاکره کنندگان هسته اي با اقتدار عمل کنند

خبرگزاری فارس :               هیچ یک از دستاوردهای هسته‌ای تعطیل‌بردار نیست

 

هیچ یک از دستاوردهای هسته‌ای تعطیل‌بردار نیست